CITRÓNOVO-VANILKOVÉ SUŠIENKY

Tento víkend, podobne ako minulý, bo u mňa úplne vianočný. Všade samé svetielka, nielen zo stromčeka ale aj sviečok. No a dnes samozrejme horí 3. sviečka na mojom adventnom venčeku. Na zime asi milujem najviac tu atmosféru, keď si môžem len tak sadnúť na gauč, zapáliť si sviečky zobrať si knižku do ruky, pozerať vo vianočnom období nejaký vianočný ( a povedzme si úprimne často je to zároveň aj romantický film) alebo naberať inšpiráciu čítaním receptov na blogoch. Dokončovala som si ešte vianočnú výzdobu, v celom byte bola cítiť vôňa citrónov, pomarančov, vanilky a perníkového korenia a čokolády, lebo tento víkend som piekla citrónovo- vanilkové sušienky a populárne crinkles. Ja práve na Vianoce milujem všetky tieto suché koláčiky, lebo častokrát nám z nich zostane ešte aj po Vianociach a tak ešte na Nový rok alebo na Na troch kráľov vyjedám z misky ku káve alebo k čajíku. Minulý rok som takto oslavovala nový rok, celý deň v posteli.
Splnila som si jeden kuchynský sen, teda lepšie povedané splnil mi ho Mikuláš a tento rok mi priniesol do čižmičky vyrezávaný valček na cesto. Pôvodne som ho chcela použiť aj pri pečení medovníčkov, ale nakoniec som sa rozhodla až pre tieto maslové sušienky. Recept je znova pre všetkých bezlepkáčov, ktorí majú ťažkosti s laktózou alebo dokonca intoleranciu kravskej bielkoviny.
Tak ak aj vy máte radi takéto koláčiky, môžete si ich upiecť podľa môjho receptu.


Suroviny:

150 g masla Alsan
120 g práškového cukru
250 g bezlepkovej múky na pečenie od Schäru                     MixC
2 ČL BIO vanilkového cukru DM
1 vajce zo štastnej sliepočky
70 g zomletých mandlí
2 ČL BIO citrónovej /pomarančovej kôry DM

múka na pomúčenie Promix UNI

Postup: 

Maslo by malo mať izbovú teplotu, preto si ho vyberieme z chladničky trošku skôr ako začneme piecť. Maslo potom spolu s práškovým cukrom a vanilkovým cukrom vymiešame do hladka. Potom si v kuchynskom robote pomelieme mandle a zmiešame ich v zvlášť miske spolu s múkou a citrónovou alebo pomaračovou kôrou. Ak by ste si chceli upiecť sušienky aj citrónové aj pomarančové, tak si najprv spracujte cesto a kôru pridajte až nakoniec . Úplne nakoniec pridáme vajíčko. Cesto dobre premiešame, je trošku lepivé a nemá až takú hustú konzistenciu a preto ho zabalíme do potravinárskej fólie a necháme ho hodinku odpočívať v chladničke.
Rúru si predhrejeme na 200 stupňov, ak máte teplovzdušnú rúru. Cesto vyberieme z chladničky , pomúčime si poriadne pracovnú dosku aj valček na cesto. Nevyvalkáme celé cesto ale cesto si rozkúskujeme, takto je to trošku jednoduchšie na rozpracovanie, keďže je cesto trošku krehké a lepí sa, preto si treba dosku dobre pomúčiť. Najprv ho vyvalkáme normálnym valčekom, kým nie je úplne v požadovanej hrúbke a potom až použijeme vyrezávaný valček, ktorym otlačíme vzor .  Sušienky potom naukladáme na plech vystlaný papierom na pečenie a pečieme 6-7 minút, treba ich pozorovať, aby Vám neprihoreli. Po vytiahnutí z rúry len chvíľu počkáme kým vychladnú a pokladáme ich na tanier alebo dosku. Do misky ich ukladajte radšej až na druhý deň, aby sa Vám nepolámali.

Prečo Alsan a múka od Schäru?

Alsan je rastlinný mararín, ktorý neobsahuje laktózu ani kravskú bielkovinu, preto je vhodný práve pre ľudí, ktorí mají problém s týmito potravinovými zložkami. Ja s ním mám veľmi dobré skúsenosti pri varení a najmä pečení ale mám ho veľmi rada aj len tak na chlebík alebo na ovsenú/ ryžovú kašu so škoricou alebo karobom.

Schär má fakt vymakane tieto bezlepkové múčne zmesi, pečie sa mi s nimi veľmi dobre, hlavne keď si recepty pretváram a v babičkinej kuchárskej knižke pochopiteľne bezlepkové recepty nie sú, tak vtedy vymýšlam pomery ako sa daju lepkové suroviny v recepte nahradiť. Mix C sa práve úplne hodí na pečenie koláčikov a hlavne takýchto krehkých sušienok, hlavne keď nemáte ani toľko času ani toľko surovín vymýšľať si správny pomer múk.

Komentáre

Obľúbené príspevky